Susisiekime

Tyrimas atskleidė: pusė gyventojų po išmanaus skaitiklio diegimo keitė vartojimo įpročius

2024 m. kovo 01 d.

Kas antras Lietuvos gyventojas, kuriam įdiegtas išmanusis skaitiklis, keitė savo elektros energijos vartojimo įpročius, rodo bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) iniciatyva atliktas tyrimas. Du trečdaliai respondentų teigia, kad efektyvaus energijos vartojimo tema jiems išlieka aktuali, tačiau 6 iš 10 gyventojų nurodo, kad jiems trūksta žinių apie efektyvų elektros vartojimą bent vienoje iš sričių. 

Tyrimo duomenimis, iš išmaniuosius skaitiklius turinčių respondentų, net 49 proc. po išmaniosios apskaitos diegimo keitė savo energijos vartojimo įpročius. Dauguma – 18 proc. – apklaustųjų po išmaniojo skaitiklio diegimo ėmė labiau stebėti savo energijos suvartojimo duomenis, 15 proc. pradėjo domėtis, kurie prietaisai namuose sunaudoja daugiausia elektros, o po 12 proc. nebepalieka prietaisų budėjimo režimu ir riboja namų apšvietimą.  

„Keletą metų iš eilės matome tendenciją, kad Lietuvos gyventojams efektyvaus energijos vartojimo temos yra svarbios ir aktualios. O šis tyrimas atskleidžia, kad suteikus gyventojams tinkamus įrankius, tokius kaip išmanioji apskaita, ima keistis ir jų energijos vartojimo įpročiai. Tai gali būti naudinga ne tik norint sutaupyti, tačiau ir siekiant išsiugdyti tvaresnius kasdieninius įpročius”, – teigia „Ignitis grupės“ energetinio efektyvumo programos vadovė Asta Vaitulevičė.  

Be to, tyrimas atskleidžia, kadefektyvaus energijos vartojimo temos vis dar yra aktualios Lietuvos gyventojams – taip teigia 67 proc. apklaustųjų. Palyginti su laikotarpiu prieš metus, kai taip teigė 69 proc., ši gyventojų dalis iš esmės nesikeitė. Elektros suvartojimas aktualiausias vyriausiems respondentams (55-64 metų amžiaus), o taip pat tiems, kurie tai daro reguliariai. Tuo metu tik 7 proc. gyventojų ši tema nėra aktuali. 

Pagrindinės sritys, remiantis ESO tyrimo duomenimis, kur jaučiamas žinių trūkumas – modernūs išmanieji energijos sprendimai ar paslaugos (26 proc.) ir kasdieninėje buityje galimi pokyčiai (27 proc.). Taip pat gyventojai norėtų žinoti daugiau apie šildymo bei kondicionavimo opcijas (17 proc.) ir namų planavimą/įrengimą (16 proc.). Dar 6 proc. respondentų išskyrė transporto temą. Šių metų rezultatai lyginant su 2022 m. išliko bene identiški – duomenys skiriasi vos keliais procentiniais punktais.  

Moterys, dalyvavusios tyrime, nurodo, kad joms labiausiai būtų naudinga papildoma informacija apie efektyvų energijos vartojimą kasdienėje buityje, o jaunimui (18-24 m.) be jau minėtos aktualiausios namų planavimo ir įrengimo, modernių, išmanių energijos sprendimų ir paslaugų temos. 

Daugiausiai žmonių (48 proc.) teigia norintys informaciją apie efektyvų elektros vartojimą rasti elektros tiekėjo internetiniame puslapyje, o 40 proc. jų teikia pirmenybę elektroniniam paštui. Dar 32 proc. rinktųsi socialinius tinklus: čia reikšmingai daugiau jaunesnių (18-34 metų amžiaus) vartotojų. Po ketvirtadalį respondentų nurodė, kad patogiausi būdai rasti norimą informaciją – televizija arba naujienų portalai. 

Anot A. Vaitulevičės, tyrimo duomenys atskleidė, kad visuomenei vis dar svarbios tos pačios temos, tad būtina juos edukuoti ir tai daryti tinkamais kanalais bei formatu. Esminis vaidmuo šioje srityje, pažymi ji, tenka energetikos sektoriaus dalyviams ir ypač elektros tiekėjams. Išmanios apskaitos įrankis ir savo energijos suvartojimo tendencijų supratimas reiškia ir tai, kad vartotojas mokosi prisitaikyti prie energetikos sektoriaus transformacijoje ateinančių galimybių ir jam pačiam. 

Reprezentatyvią Lietuvos gyventojų apklausą bendrovės ESO iniciatyva KOG rinkodaros ir komunikacijos mokslų institutas atliko 2023 metų lapkričio ir gruodžio mėnesiais. Iš viso tyrime dalyvavo daugiau kaip tūkstantis 18-64 metų amžiaus Lietuvos gyventojų. 

Būtinieji

Slapukai naudojami Svetainės funkcionavimui užtikrinti.

Statistiniai

Slapukai naudojami rinkti anoniminę statistinę informaciją apie tai kaip naudotojai naudojasi Svetaine.

Rinkodaros

Slapukai naudojami rinkti informaciją apie tai, kaip naudotojai naudojasi Svetaine ir užtikrinti atskiram naudotojui pritaikytus ir jį dominančius skelbimus.

Funkciniai

Slapukai naudojami siekiant įsiminti naudotojų pasirinkimus ir nustatymus (pvz., kalbos ar laiko zonos).