Susisiekime

Vilniuje įdiegtas išmanus sprendimas: mikrorajonai atsiveria elektromobilių įkrovimui

2022 m. gegužės 04 d.

Augantį elektros galios poreikį elektromobilių įkrovimui miestų mikrorajonuose galima išspręsti pasitelkiant išmanų skirstomojo tinklo balansavimą, kuris remiasi dirbtiniu intelektu ir mašininiu mokymusi. Taikant tokį sprendimą, įkrovimo stotelių galia reguliuojama pagal realiu laiku gaunamus tinklo apkrovimo duomenis. Sostinės Pilaitės mikrorajono elektromobilių vairuotojai jau išbandė tokį techninį sprendimą, kurį įgyvendino bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) ir kompanija „Inbalance“.

Platesnis išmanaus sprendimo taikymas Lietuvoje leis ne tik patenkinti augantį galios poreikį bei įrengti stoteles ten, kur iki šiol buvo neįmanoma, bet ir sutaupyti lėšų elektros tinklo plėtrai, rekonstrukcijai bei efektyviau naudoti esamus elektros tinklo pajėgumus.

Skaičiuojama, kad iki 2030 m. dėl elektromobilių plėtros Lietuvoje galios poreikis jų įkrovimui išaugs keliolika kartų. Prognozuojama, kad tokio poreikio patenkinimui reikėtų skirti šimtus mln. eurų elektros tinklo plėtrai ir rekonstrukcijai. „Inbalance” skaičiavimais, išmanus balansavimas 80 proc. sumažintų investicijų sumą, reikalingą tinklo plėtrai ir rekonstrukcijai.

„Pilotinio projekto metu išbandėme techninį sprendimą, kuris gali būti pritaikomas visoje Lietuvoje, ypač ten, kur gali trūkti ar jau trūksta laisvos galios ir reikalingos didelės investicijos į elektros tinklo rekonstrukciją. Tai atveria galimybes naudotis įkrovimo stotelėmis gausiai gyvenamose vietose, išlaikant elektros tinklo stabilumą. Pasitelkiant išmanų tinklo balansavimą galima be papildomų investicijų pasiekti rezultatą – įkrauti elektromobilį per protingą laiką efektyviai naudojant elektros tinklo pajėgumus“, – sako ESO Tinklų plėtros vadovas Ovidijus Martinonis.

Transformatorinėje Pilaitės rajone sumontuota įrangą, kuri realiu laiku stebi jos apkrovos parametrus ir perduoda į sistemą. Programinė įranga, naudojanti dirbtinio intelekto ir mašininio mokymosi algoritmus, apdoroja duomenis, kuria įkrovimo elgsenos modelius ir prognozuoja tinklo suvartojimo žemumas bei pikus. Remiantis modeliais ir prognozėmis, įkrovimo galia valdoma realiu laiku: jeigu transformatorinės apkrova didelė ir artėja prie savo limito, laikinai sumažinama įkrovimo galia, jeigu suvartojimas mažas – padidinama.

„Dėl naudojamų technologijų mikrotinklas – skirstomojo tinklo grandis apimanti galutinę transformatorinę ir elektros vartotojų įvadus – gali būti balansuojamas išmaniai. Svarbiausia, kad vartotojas nepajaučia jokio galios trūkumo – nei apribojimų vartojimui, nei įkrovimo stotelėms. Tokio balansavimo sprendimo naudojimas reikšmingai sumažintų investicijų, reikalingų tinklo plėtrai ir rekonstrukcijai, sumą”, – teigia išmaniąją įkrovimo infrastruktūrą gaminančios ir valdančios kompanijos „Inbalance“ technologijų vadovas Nerijus Šiaulys.

Kaip teigia N. Šiaulys, pažangių technologijų diegimas pateisina ir pirminį elektromobilių parko plėtros tikslą – saugoti aplinką. „Mažesnis poreikis rekonstrukcijoms ir tinklo plėtrai, kitaip tariant, nedarymas nebūtinų darbų taip pat reiškia, kad bus paliktas mažesnis šiltnamio efektą sukeliančių dujų pėdsakas, sunaudota mažiau resursų – tvariai įgyvendinti būtini pokyčiai. Sutaupytos lėšos galėtų būti skiriamos kitoms sritims ir taip sukuriama papildoma nauda aplinkos tausojimui“, – sako jis.

Pasak O. Martinonio, pilotinio projekto rezultatai atskleidžia, kad toks sprendimas jau dabar galėtų būti panaudojamas daugiabučių stovėjimo aikštelėse, naudojant laisvą namo įvado galią, viešo įkrovimo stotelėse, naudojant laisvą transformatorinės galią, ir kitose vietose.

Pilotinis projektas truko apie tris mėnesius. Išmanus techninis sprendimas buvo išbandomas su įkrovimo stotelėmis, kurios įjungtos tiesiai į ESO valdomą skirstomąjį tinklą.