Slapukai naudojami Svetainės funkcionavimui užtikrinti.
Kompensavimas, kai sutrikimas nepašalinamas per numatytą terminą
Vartotojui, jo prašymu mokama kompensacija, jeigu skirstomųjų tinklų operatorius nespėja atstatyti elektros energijos tiekimo per žemiau numatytus terminus:
Per 6 valandas objektams esantiems: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje ar LEZ (laisvoji ekonominė zona) teritorijoje. Pasitikrinti ar objektas priklauso išvardintiems regionams, galite pasitikrinti Elektros energijos tiekimo atstatymo laikų zonų žemėlapyje.
Per 12 valandų esantiems kituose Lietuvos regionuose.
Per 72 valandas įvykus avarijai dėl gamtos reiškinių.
Kompensacija bus apskaičiuojama ESO iniciatyva ir vartotojai apie tai bus informuoti atskiru pranešimu.
Kompensacijos dydis priklauso nuo kliento konkrečiam objektui, kuriame įvyko atjungimas, priskaičiuotos metinės persiuntimo paslaugos mokesčių sumos (išskyrus VIAP, SPPD, PVM, patikimumo kategoriją) bei kompensuojamos atjungimo trukmės, t. y. kiek laiko skirstomųjų tinklų operatorius viršijo nustatytus persiuntimo paslaugos atstatymo laikus.
Žemiau pateikiame pavyzdį:
Jeigu per mėnesį suvartojate 200 kWh objekte (sumokate vidutiniškai 194,40 Eur/metus už persiuntimo paslaugą), esančiame Vilniuje, ir elektros energijos persiuntimas truko 18 val. (elektros energijos atstatymo laikas Vilniuje - 6 val.), kompensacijos dydis bus lygus:
10% x persiuntimo paslaugos suma + 1% x persiuntimo paslaugos suma x kompensuojama trukmė = 10% x 194,40 + 1% x (18-6) x 194,40 = 19,44 + 23,33 = 42,77 Eur
Kompensacijos dydis bus vertinamas atskirai po kiekvieno įvykusio atjungimo, vertinant prieš tai išvardintas dedamąsias.
Metinis vienam vartotojo objektui išmokamos kompensacijos dydis negali viršyti pusės vartotojui per praėjusius kalendorinius metus priskaičiuotų persiuntimo paslaugos mokesčių sumos (neįskaičiuojant pridėtinės vertės mokesčio) už konkretų vartotojo objektą, išskyrus atvejus, kai elektros energijos persiuntimas nutrūksta ir nėra atnaujinamas nustatytais terminais daugiau kaip du kartus per metus.
Kai elektros energijos persiuntimas nutrūksta ir nėra atnaujinamas nustatytais terminais daugiau kaip du kartus per metus, paskesniais atvejais kiekvienos išmokamos kompensacijos dydžio maksimali riba prilyginama pusei vartotojo per praėjusius kalendorinius metus už konkretų vartotojo objektą priskaičiuotų persiuntimo paslaugos mokesčių sumos (be pridėtinės vertės mokesčio).
Kompensacijos vartotojams nemokamos, kai yra viršyta metinė vienam vartotojo objektui galima išmokėti kompensacijos suma.
Kompensacija bus apskaičiuojama pagal Elektros energijos persiuntimo patikimumo ir paslaugų kokybės rodiklių aprašą, sumuojant kompensacijos pastoviąją dalį ir kintamąją dalį:
- viršijus 6/12/72 valandų elektros energijos persiuntimo atstatymo laiką, klientui išmokama pastovioji dalis, kuri sudaro 10%/15%/30% vartotojo persiuntimo paslaugos mokesčių sumos;
- už kiekvieną papildomą vėlavimo valandą išmokama 1% (0,7% avarijų atveju) metinės vartotojo persiuntimo paslaugos mokesčių sumos.
Kompensacija skaičiuojama įvertinus atjungimo trukmę ir per praėjusius metus priskaičiuotą persiuntimo paslaugos mokesčių sumą (be PVM), kurią sudaro:
- Buitiniams klientams- aktyvioji (už suvartotos el. energijos persiuntimą) ir pastovioji dedamoji (tuo atveju, jeigu klientas pasirinkęs tarifų planą Namai ar Namai Plius), išskyrus skirstymo paslaugos papildomą dedamąją (SPPD) ir viešuosius interesus atitinkančių paslaugų dedamąją (VIAP);
- Verslo klientams- aktyvioji (už suvartotos el. energijos persiuntimą ir galios dedamoji, išskyrus viešuosius interesus atitinkančių paslaugų dedamąją (VIAP), patikimumo kategorijos dedamąją);
- Gaminantiems vartotojams– įrengtosios elektrinės galia ir atgautoji elektros energija.
Jeigu tinklų operatorius neatnaujina elektros energijos persiuntimo nustatytais terminais, ne vėliau kaip per 45 kalendorines dienas nuo elektros energijos persiuntimo atnaujinimo tinklų operatorius privalo informuoti vartotoją apie teisę kreiptis dėl kompensacijos. Vartotojas, siekiantis gauti nurodytą kompensaciją, per 6 mėnesius nuo tinklų operatoriaus pranešimo gavimo dienos pateikia prašymą tinklų operatoriui.
Tinklų operatorius išmoka klientui priklausančią kompensaciją į prašyme nurodytą atsiskaitomąją sąskaitą per 30 kalendorinių dienų nuo gauto prašymo gavimo datos.
Pagal patvirtintą Elektros energijos persiuntimo patikimumo ir paslaugų kokybės rodiklių aprašą vartotojas, gavęs pranešimą apie jam priklausančią kompensaciją, turi kreiptis dėl kiekvienos kompensacijos išmokėjimo atskiru prašymu.
Prašymą kompensacijai gauti galite pateikti šiais būdais:
- prisijungę prie ESO savitarnos, skiltyje „Kompensacijos“,
- ESO svetainėje, skiltyje Susisiekime, pateikiant laisvos formos prašymą ir nurodant objekto Nr., elektros atjungimo datą, vardą pavardę / įmonės pavadinimą, sąskaitos Nr., kontaktus.
- paštu, adresu Laisvės pr. 10, Vilnius.
Jeigu tinklų operatorius neatnaujina elektros energijos persiuntimo nustatytais terminais, ne vėliau kaip per 45 kalendorines dienas nuo elektros energijos persiuntimo atnaujinimo tinklų operatorius informuos vartotoją apie teisę kreiptis dėl kompensacijos el. paštu arba trumpąja SMS žinute, arba paprastu paštu, jei nebus kontaktinių duomenų.
Vartotojai, nutrūkus elektros energijos persiuntimui, turi teisę kreiptis į tinklų operatorių dėl patirtų pagrįstų tiesioginių nuostolių, kaip jie apibrėžti Civilinio kodekso 6.249 straipsnio 1 dalyje, atlyginimo.
Operatorius nuostolių neatlygins, kai elektros energijos persiuntimo nutraukimo laikas bus viršytas dėl šių priežasčių:
1) kai VERT ar operatorius nustatys tokius tinklų naudotojo elektros įrenginių ir (ar) jų eksploatacijos trūkumus, dėl kurių gresia avarija, gedimai, sutrikimai ar kyla pavojus žmonių gyvybei ir saugumui;
2) kai tinklų naudotojas neužtikrina elektros kokybės standarto ir tinklų operatorių išduotų techninių sąlygų ir kitų atitinkamų techninių norminių dokumentų reikalavimų laikymosi;
3) kai tinklų naudotojas viršija suteiktą leistiną naudoti galią ir (ar) leistiną generuoti galią;
4) kai tai būtina siekiant išvengti ekstremaliosios energetikos padėties ar susiklosčius elektros energetikos sistemoje ar tinklų operatoriaus elektros tinkle ne dėl tinklų operatoriaus kaltės ekstremaliajai energetikos padėčiai, kuri kelia grėsmę elektros energetikos sistemos ar elektros tinklo funkcionavimui ir stabilumui;
5) kai susidaro generavimo galios ar elektros energijos deficitas;
6) dėl izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo bandymo, jeigu nuostoliai dėl šio bandymo atsiranda dėl aplinkybių, kurių prieš pradedant izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo bandymą nebuvo ir kurių nebuvo galima numatyti, taip pat jų nebuvo galima išvengti, kontroliuoti ir pašalinti;
7) jeigu tinklų naudotojas sutinka su kitokiomis elektros energijos persiuntimo sąlygomis, be kurių būtų neįmanomas jo elektros įrenginių prijungimas prie tinklų operatoriaus elektros tinklų.
Prašymą operatoriui pateikti galima iš karto po tiesioginių nuostolių atsiradimo (t. y. iš karto po to, kai yra viršytas nustatytas laikas ir dėl to patirti nuostoliai), tačiau visais atvejais ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo tada, kai operatorius informavo apie viršijimą. Kartu su prašymu turi būti pateikiami tiesioginius nuostolius įrodantys dokumentai. Tinklų operatorius, nustatęs, kad tinklų naudotojo prašymas dėl nuostolių atlyginimo yra pagrįstas, tinklų naudotojui tiesioginius nuostolius, patirtus dėl elektros energijos persiuntimo nutraukimo ar apribojimo, atlygina per 30 kalendorinių dienų nuo tinklų naudotojo prašymo išnagrinėjimo dienos, jeigu tinklų naudotojas ir tinklų operatorius nesusitaria kitaip.